Laporan Sedih: Jurulatih Mohd Nidzam Jamil telah disahkan…

Anak datang ke stadium dengan harapan Nidzam akan dipecat.
PETALING JAYA: Kejayaan Selangor FC melangkah ke final Piala FA 2024/2025 dengan menewaskan Terengganu FC dengan agregat 6-4 telah membantu memulihkan keyakinan penyokong Red Giants terhadap jurulatih pasukan, Mohd Nidzam Jamil.

Ini kerana kemampuan Nidzam yang berusia 44 tahun mula dipertikaikan oleh peminat, dan terdapat tanggapan bahawa beliau bukan jurulatih yang sesuai untuk memimpin Selangor selepas beberapa keputusan pasukan yang terkini.

Nidzam berkata media sosialnya juga “diserang” dalam dua hingga tiga minggu yang lalu, dan anaknya diberitahu oleh rakan-rakan sekolah bahawa dia akan dipecat.

“Hari ini (malam tadi) sebagai jurulatih tempatan, saya hanya ingin memberikan yang terbaik untuk pasukan kesayangan semua.” Dengan pengetahuan dan latar belakang saya, sudah tentu, saya ingin pasukan ini mencapai perlawanan akhir. Sudah tentu, akan ada persepsi. Saya rasa dalam dua hingga tiga minggu yang lalu, saya telah kehilangan kawalan.

“Anak saya jarang datang ke stadium, tetapi dia datang malam ini kerana dia berkata rakan-rakan sekolahnya memberitahunya ‘ayah kamu akan dipecat,’ tetapi itu hanyalah satu tanggapan.” “Sudah tentu, saya tidak begitu peduli kerana saya merasakan adalah tanggungjawab saya untuk membawa pasukan ke tempat yang lebih baik,” katanya dalam sidang akhbar selepas perlawanan kedua separuh akhir Piala FA Selangor di Stadium Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) di sini malam tadi.

Dalam pertembungan itu, Selangor menang 4-1 melalui hat-trick oleh kapten Muhammad Safuwan Baharudin dan satu gol oleh penyerang gantian Reziq Mohammed Saleh Banihani, manakala gol saguhati Terengganu dijaringkan oleh penyerang import Nigeria, Ismaheel Akinade.

Mengulas lebih lanjut, Nidzam, yang juga merupakan bekas pemain Selangor, berkata beliau menyedari harapan dan tuntutan tinggi yang datang bersama kedudukannya di Selangor sejak hari pertama.

Selain itu, beliau berkata bahawa beliau telah melihat banyak perkara semasa berkhidmat di Selangor, setelah membantu bekas ketua jurulatih Michael Feichtenbeiner, Karsten Neitzel, Tan Cheng Hoe dan mendiang B. Sathianathan, yang membantunya mengalihkan perhatian daripada gangguan yang boleh menjejaskan fokusnya.

“Saya tidak terkejut dengan tanggapan sebegitu.” Di Malaysia, jika anda tidak mendapatkan hasil yang positif, persepsi akan ‘meletup,’ tetapi apabila anda mendapatkan hasil yang positif, ia akan tenang seketika. “Saya harap ia akan tenang sedikit lebih lama kali ini,” katanya dengan santai.

Sementara itu, Nidzam mengakui bahawa adalah sangat penting bagi Selangor untuk memenangi Piala FA musim ini.

“Ini penting, penting untuk membina keyakinan, untuk mendapatkan pengiktirafan.” “Kita bercakap tentang Selangor yang bergerak ke hadapan, tetapi kita tidak mempunyai trofi,” katanya.

Selangor, juara Piala FA lima kali, akan berdepan dengan pemenang perlawanan separuh akhir malam ini antara juara bertahan Johor Darul Ta’zim (JDT) dan Kedah Darul Aman (KDA) FC dalam perlawanan akhir yang dijadualkan pada 24 Ogos di Stadium Nasional, Bukit Jalil.

Selangor kini sedang mengalami kekeringan gelaran, setelah kali terakhir merasai kemenangan dengan menjuarai Piala Malaysia pada tahun 2015.

Kali terakhir Selangor memenangi Piala FA adalah pada tahun 2009 selepas mengalahkan Kelantan 4-1 dalam sepakan penalti, dan kali terakhir mereka sampai ke perlawanan akhir adalah pada tahun 2018, di mana mereka tewas 0-2 kepada Pahang.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*